Heljda – njene koristi za naše zdravlje

heljda

Heljda je ukusna i veoma zdrava namirnica, nije skupa i lako se priprema. Poreklo ove biljke je iz Azije gde je i danas veoma zastupljena u ishrani. Poslednjih godina ljudi su počeli da uviđaju koliko je heljda korisna za organizam i upotreba heljde je znatno porasla.

Zbog načina uzgoja i svojstva koja ima kao i sama priprema je slična žitaricama i zato je ljudi nazivaju žitaricom i ako ona to nije. Heljda je jednogodišnja zeljasta biljka iz porodice troskota.

Heljda je odličan izvor proteina

Proteini koje sadrži heljda imaju visoku biološku vrednost. Zbog visoke koncentracije esencijalnih aminokiselina, proteine iz heljde organizam u velikom procentu može iskoristiti.

Heljda ne sadrži gluten i zbog toga je mogu koristiti oni koji su osetljivi na gluten ili koji boluju od celijakije. Odličan je izvor minerala, poput magnezijuma, bakra i mangana. Također sadrži i fosfor, gvožđe, cink i selen. Kad su vitamini u pitanju heljda sadrži u značajnoj meri vitamine B kompleksa pogotovo B6, niacin i riboflavin.

Uticaj heljde na naše zdravlje

Tek u drugoj polovini 20 veka počelo se istraživati koje koristi ima čovek od heljde. Značajne koristi su otkrivene, navešćemo neke.

Poboljšava imunitet

Heljda obiluje antioksidantima kao i ostalim navedenim svojstvima zbog čega povoljno utiče na imuni sistem. Snažno utiče na ostale antioksidante u telu i time uništava slobodne radikale što na kraju dovodi do poboljšavanja imuniteta kao i celokupnog stanja organizma.

Heljda smanjuje rizik od srčanih oboljenja

Najvećim pozitivnim dejstvom na zdravlje, heljda ima upravo zahvaljujući antioksidantima. Poznato je da slobodni radikali dovode do srčanih oboljenja i kancera a antioksidanti su glavno oružje protiv njih.

Istraživanja su pokazala da vitamin P kojeg ima u heljdi smanjuje nivo lošeg (LDL) holesterola a povećava nivo dobrog (HDL) holesterola. Time sprečava nastajanje ugrušaka u krvi koji mogu dovesti do moždanog i srčanog udara. 

Heljda pored ovih koristi pomaže u sprečavanju anemije, jača kosti, štiti kožu i čak popravlja raspoloženje.

Neka jela od heljde

Hleb koji se pravi od heljdinog brašna, veoma je zastupljen u hrono ishrani i u bezglutenskim dijetama. Heljdino brašno je vrlo specifično i ipak je potrebno malo veštine da bi hleb i peciva od ovog brašna ispala kako treba. Heljdino brašno je slabo elastično i brzo upija vodu zato ga je najbolje koristiti sa ostalim vrstama brašna kao što je raženo, speltino, ječmeno. Najčešće ljudi pripremaju palačinke sa heljdinim brašnom u kombinaciji sa nekim drugim brašnom. Moj favorit su galete od heljdinog brašna, za ovo jele potrebno vam je:

  • 100 g brašna
  • 100 ml vode
  • na vrh noža morske soli i isto toliko sode bikarbone
  • 2 belanca
  • malo limunovog soka i 2 kašike maslinovog ulja.

 Priprema:

U posudi izmešajte brašno, so, vodu i sodu bikarbonu. Belanca ulupajte pa dodajte smesi sa brašnom a zatim i maslinovo ulje. Sve lepo izmešajte i pecite u zagrejanom aparatu za galete. Uz ove galete sjano idu domaći namazi i paštete.

U radnjama možete nabaviti gotovu testeninu od heljde kao i kore za pitu.

Heljda u zrnu

Heljda u ovom obliku se može koristiti na najrazličitije načine. Može se dodavati supama, čorbama, koristiti kao kašu ili umesto pirinča možete je koristiti prilikom punjenja paprika ili kod pripreme sarme. Dajte šansu heljdi, ako već niste i sigurno ćete uživati u njenom ukusu a i vaše telo će vam biti zahvalno.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *