Omega – 3 i njihova uloga u rastu i razvoju deteta

salmon-518032_640

 

Omega – 3 masne kiseline imaju veoma značajne uloge u različitim procesima u telu. Naročito su važne u procesima koji se odigravaju tokom rasta i razvoja deteta.

Još dok je beba u majčinom stomaku, dete se svim značanim hranljivim materijama snabdeva iz zaliha maminog tela. Trudnice bi zbog toga trebalo da vode računa o pravilnoj ishrani. Omega – 3 nisu važne samo za pravilan razvoj bebe, već i za majčino zdravlje.

 

Omega – 3 masne kiseline su važne u različitim procesima:

Evo za koje procese u organizmu su važne omega 3 masne kiseline: 

  • Razvoj mozga
  • Razvoj mentalnih i kognitivnih funkcija
  • Pravilan rast i razvoj
  • Razvoj pažnje, koncentracije i pamćenja
  • Pravilan razvoj očiju i vida
  • Razvoj imunog sistema

Odlični izvori

Najbolji i najbogatiji izvori omega – 3 masnih kiselina su riba i morski plodovi. Ovog nutritijenta najviše ima u sledećim prirodnim izvorima: losos, tuna, skuša, rakovi, lignja, haringa, inćuni, brancin… Svakako treba obratiti pažnju kada je izbor za trudnice i decu u pitanju, jer veće vrsta riba mogu da sadrže velike količine žive.

Omega – 3 masnih kiselina ima i u biljnim izvorima kao što su kanola i laneno ulje. Ovi izvori sadrže samo alfa linoleinsku kiselinu (ALA), ali ne i njene derivate DHA i EPA kojih ima najviše u ribi i morskim plodovima i koje su veoma važne kada je u pitanju pravilan rast i razvoj dece.

Pošto su se tokom vremena zbog zagađenja i promene životnih navika i navike u ishrani menjale, danas se uglavnom preporučuje nadoknada omega – 3 masnih kiselina putem suplemenata.

Terapija za različita stanja i bolesti

Iako još uvek nije prevše rasprostranjena, upotreba omega – 3 masnih kiselina doprinosi i u lečenju nekih stanja, a ne samo kao podrška za različite telesne procese. 

Kako su neke studije pokazalale omega -3 masne kiseline imaju pozitivan efekat kada je u pitanju lečenje depresije. Osim toga, redovna suplementacija doprinosi pravilnom funkcionisanju srca i krvnih sudova i sprečava razvoj kardiovaskularnih oboljenja. 

Još jedna benefit koju obezbeđuje suplementacija omega – 3 masnim kiselinama jeste pozitivan uticaj na zapaljenske procese u organizmu.

Kako su istraživanja pokazala omega -3 masne kiseline doprinose zdravlju kože i kose, i pozitivno deluju na uspostavljanje pravilne aktivnosti žlezda. Mogu uticati i na regulaciju telesne težine.

Ljudski mozak i omega -3 masne kiseline

Pošto je ljudski mozak velikim svojim delom sačinjen od masnoća, omega – 3 masne kiseline imaju puno uticaja na njegovo funkcionisanje. Nekoliko desetina hiljada studija koje su organizovane širom sveta su dokazale te koristi, ali i benefite po sveukupno zdravstveno stanje. 

Neka od sprovedenih istraživanja su pokazala da deca čije su majke tokom trudnoće redovno uzimale omega -3 masne kiseline, pokazuju bolje rezultatate kada se testiraju performanse viših kognitivnih funkcija.

Zbog toga deca koja i sama nastave da redovno konzumiraju hranu bogatu ovim nutritijentima ili imaju redovnu suplementaciju, postižu bolje rezultate u školskim aktivnostima. Na  isti način omega -3 masne kiseline imaju uticaj i kod smanjenja simptoma poremećaja pažnje i koncentracije, ADHD-a, disleksije i dečije depresije.

Kada su u pitanju izvori najbolje je koristiti one koji potiču iz ekološkog okružanja. Takođe je važno da su ulja što manje termički obrađena, kako ne bi došlo do gubitka svojstava.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *