Možete li da zamislite poljoprivredne poslove ili bilo koji rad u polju bez traktora? Danas deluje potpuno neverovatno da su ljudi nekad umeli da rade na njivi, da obrađuju zemlju i imaju rodne useve bez ove mašine.
Međutim, ne treba ići mnogo daleko u prošlost da bismo zatekli poljoprivrednika sa ralom i volovima na njivi. Traktor, odnosno prva njegova verzija, konstruisan je u Americi krajem 19. veka. U srpska sela stigao je tek u drugoj polovini 20. veka. Ovo je naša kratka priča o najvažnijoj mašini koja se koristi u poljoprivredi.
Ko je i kad izumeo traktor?
Iako se svuda u svetu smatra da je izumitelj traktora Amerikanac Džon Frelič, počeci razvoja ove mašine nalaze se još u 1812. godini. Tada je takođe jedan Amerikanac izumeo prvu prenosnu parnu mašinu koja se koristila u poljoprivredne svrhe. U pitanju je Ričard Trevitik. On je osmislio Barn, parnu mašinu koja se uglavnom koristila da vuče vršalicu za kukuruz.
Prvi traktor sa benzinskim motorom izumeo je Džon Frelič 1892. godine. Međutim, ova mašina je bila skupa i teška za transport, a nije bila dovoljno bezbedna – samo jedna iskra iz kotlarnice bila je dovoljna da bukne veliki požar.
Prva upotreba termina „traktor“ vezuje se za 1903. godinu kada su Čarls Par i Čarls Hart proizveli 15 traktora. Zbog svoje glomaznosti, ove mašine nisu bile idealna biznis ideja na početku 20. veka. Ipak, kako se menjao dizajn, a traktori postali manji i pristupačniji, nijedan poljoprivrednik više nije mogao da zamisli svoj posao bez njega.
Fordson, Ferguson, IMT
Prvi masovno proizvedeni traktor naziva se Fordson. Njegova proizvodnja odvijala se pod budnim okom čuvenog Henrija Forda od 1917. godine. To je bio traktor sa benzinskim motorom, i proizvodio se u Americi, Britaniji, Rusiji i Irskoj.
Međutim, jedan od najpoznatijih traktora na svetu jeste onaj marke Ferguson. Zapravo, jedan od prvih traktora sa četiri točka proizveden je u ovoj američkoj fabrici. Upravo će od ove firme 1954. godine, na osnovu preporuke Instituta za poljoprivrednu mehanizaciju u Zemun Polju, država otkupiti licencu za proizvodnju prvih traktora u tadašnjoj SFRJ.
Od prvih modela traktora Ferguson 20, 30 i 35 do popularnih i pre svega pristupačnih IMT 533 i 539, prošle su decenije. U današnje vreme kupiti traktor IMT 539 predstavlja veliku olakšicu za domaćinstvo, a u drugoj polovini prošlog veka značilo je još mnogo više.
Traktor kao statusni simbol
Ne samo da je olakšavao mnoge poslove, traktor je, pogotovo u drugoj polovini 20. veka, donosio određeni status svome vlasniku. Sa ili bez kabine, on je predstavljao bogatstvo onoga koji ga poseduje.
Traktor IMT 539 je simbol širenja mehanizacije u seoskim sredinama i razvoja poljoprivrede u nekadašnjoj Jugoslaviji. Kao najzastupljeniji model, 539 i danas važi za pristupačnu, funkcionalnu mašinu sa raznovrsnom primenom. Ovo je univerzalni traktor kome odgovarajući priključci omogućavaju primenu ne samo u poljoprivredi, već i u šumarstvu, pa i komunalnim radovima.
Pouzdana mašina
Sasvim je izvesno da je jedan od vodećih razloga za kupovinu ovog traktora bila njegova pouzdanost. Kao realan vek trajanja i rada trocilindračnog četvorotaktnog dizel-motora do generalne opravke procenjuje se oko 4.000 radnih sati, a u praksi su zabeleženi motori koji su radili čak 6.000 časova. Snaga ovog motora iznosila je 39 KS i to je uglavnom jedino što ga je razlikovalo od modela IMT 533, koji je imao motor od 35 KS.
U preduzeću Industrija mašina i traktora na Novom Beogradu proizvedeno je do 2005. godine čak 800 000 traktora i oko 600 000 oruđa. Svi traktori imali su licencu Masi Ferguson, dok su motori imali licencu fabrike Perkins. Model traktora IMT 539 bio je najprodavaniji.
Multifunkcionalna mašina
Prema karakteristikama ovog traktora, postoji mogućnost priključenja čak 100 dodatnih mašina, poput plugova, sejalica, tanjirača, prikolica i slično. Tako se on sa jednakom upotrebnom moći koristio, a i danas se koristi u svim poljoprivrednim poslovima.
Njegova multifunkcionalnost se ogleda u radu sa voćem, u obrađivanju ratarskih kultura, a odlazak u seču drva bez traktora gotovo da je nezamisliv. Uz sve to, rukovanje ovom mašinom je lako i jednostavno.
Omiljen, ali ne i najjači
Kako se menjao dizajn traktora, povećavao se i kvalitet njegove uslužnosti i funkcionalnosti. Ukupna dužina traktora IMT 539 je skoro tri metra, tačnije 2.972 mm. Širina sa normalnim razmakom točkova iznosi nešto više od metar i po (1.625 mm), dok je visina 1.372 mm. Ova grdosija sa gorivom, uljem i vodom teži čak 1.440 kilograma.
Iako omiljen među srpskim poljoprivrednicima, sasvim je izvesno da ovaj traktor nije i najjači na tržištu. Ukoliko isključimo poljoprivredne mašine predviđene za obradu velikih površina, među standardnim traktorima jedan od trenutno najjačih je traktor nemačke marke Fendt. U pitanju je model Fendt 1050 sa čak 500 konjskih snaga. U odnosu na skromnih 39 IMT-ovih deluje džinovski, zar ne?
Održavanje
Treba napomenuti još jedan razlog zbog kog je IMT 539 model traktora bio i ostao tako popularan u srpskom selu. U pitanju je njegovo lako održavanje. Delovi za ovaj model mogu se i danas naći u prodaji na internetu.
Pomenuli smo izdržljivost i prosečnu snagu i rad motora od 4.000 radnih sati. Treba dodati i to da su menjači na ovom traktoru mehanički, a da je podmazivanje svedeno na minimum. Može se reći da je uz minimum održavanja, ova mašina dala srpskoj poljoprivredi svoj maksimum.
I na samom kraju, iz grupacije Tafe iz Indije, koja je sadašnji vlasnik IMT-a najavljeno je obnavljanje proizvodnje traktora u srpskom pogonu, a prvi traktori kompletno proizvedeni u Srbiji trebalo bi da sa fabričke trake siđu početkom 2020. godine.